Marlies Puijk over het belang van studenten opleiden in de praktijk

In onze publicatie: “Geef ruimte om te groeien” praat Marlies Puijk over het belang van het opleiden van studenten in de praktijk. Waarom is het belangrijk en wat heb je er als bedrijf aan? Hieronder het interview met Marlies.

“Zoveel mogelijk studenten opleiden in de praktijk”

Als je investeert in stagiairs, investeer je in de toekomst van je bedrijf. Dit is de redenatie van Marlies Puijk, HR-functionaris bij mediabedrijf NEP Nederland. Jaarlijks lopen er dan ook zo’n vijftig studenten van verschillende mediaopleidingen stage bij dit bedrijf. “Het is onze manier van recruitment. Zo zorgen we ervoor dat we nu en straks voldoende goed opgeleide medewerkers hebben.” Marlies houdt zich niet alleen bezig met de werving, selectie en plaatsing van stagiairs, maar werkt daarnaast in het kader van het project Take-X samen met opleidingen aan de verbetering van het curriculum en aan de ontwikkeling van opleidingstrajecten.

Verkorte Opleiding

Zo was Marlies betrokken bij de ontwikkeling van de tweejarige Associate Degree opleiding ‘Digitale techniek en Media’ van Hogeschool Utrecht. Ook ontwikkelde ze samen met het MBO College Hilversum een versneld traject van de mbo 4 opleiding AV-Mediatechnologie. “Deze studenten – we noemen ze ‘trainees’ – doen de opleiding in twee in plaats van drie jaar en gaan al vanaf het begin bij ons aan het werk, als stagiair én deels als bijbaan. Voor ons bedrijf is dit een hele aantrekkelijke opleidingsvariant, omdat dit allemaal sterk gemotiveerde studenten zijn die wat meer aankunnen, maar vooral omdat ze voor een heel groot deel worden opgeleid op de werkvloer. Dat werkt heel goed: 95 procent van de trainees blijft na de opleiding bij ons werken.”

Razendsnelle ontwikkelingen

Marlies is een fervent voorstander van opleiden in de praktijk, zeker in de mediabranche waar de ontwikkelingen razendsnel gaan. “Het is voor opleidingen best moeilijk om hun curriculum up to date te houden”, zegt ze. “Ik heb in het kader van Take-X meegewerkt aan de actualisering van het curriculum van de opleiding ‘AV-Mediatechnologie’ van het MBO College. Nu sluit wat studenten op school leren beter aan bij wat wij van medewerkers vragen. Maar ‘klaar’ is het nooit, want opleidingen moeten het curriculum continu aan blijven passen aan de ontwikkelingen in bedrijven. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat studenten zoveel mogelijk worden opgeleid in de praktijk. Ook omdat ze door hun ervaringen op de werkvloer beter snappen waarom ze bepaalde theorie nodig hebben. Dat motiveert.”

Soft skills

Mbo-stagiairs zijn echte doeners, weet Marlies. “Dat is hun kracht. Daarom is het zo belangrijk dat ze concrete opdrachten krijgen en precies weten wat ze moeten doen. Dan gaan ze vliegen, werken ze hard en leren ze veel.” Dat stagiairs zich vakvaardigheden moeten eigen maken staat buiten kijf, maar Marlies is ervan overtuigd dat basale soft skills, zoals communiceren, initiatief nemen en samenwerken, nog belangrijker zijn. “Als dat goed zit, dan kun je iemand bij wijze van spreken alles leren. De opleidingen besteden wel aandacht aan soft skills, maar op stage komen studenten het pas echt tegen. Daarom pleit ik ervoor om na de stage, dus achteraf, te reflecteren op die vaardigheden: wat ging er daarin wel en niet goed?”

TIPS:

  • Zorg ervoor dat de stagiair een ‘buddy’ heeft, een collega waar hij of zij alles aan kan vragen.
  • Knip het leerproces op in kleine, concrete stappen: wat wil je aan het eind van je stage hebben geleerd en hoe kom je daar?
  • Niet alle mbo’ers zijn goede praters in een sollicitatiegesprek. Je komt vaak meer te weten als je de stagiair in het kader van de intake/ selectie een ochtendje laat meelopen.